Hari Ketiga Daurah Tafsir

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Syukur telah masuk hari ke tiga namun hari ini hari petama anakku ke PASTI Nurul Wahidah, Kampung Tok Motong. Drama air mata di awal pagi telah kuduga. Alhamdullilah dengan teknik memujuk gaya "reward" dan kecekapan ustazah, drama hanya kurang seminit.

Untuk sesi pagi, Maulana membincangkan tentang Surah Ghafir (Mukmin) surah ke 40 dalam Juzuk 24. Ia permulaan Haa Mim 7. Sesi pagi sempat bertalaaqi hingga ayat 30. Bak kata Maulana, ini baru guna gear 1. SubhanAllah bagi aku yang tiada asas, memang berpeluh. Mohon pada Allah dipermudahkan. Rabbi Yasir Walla Tuasir, Wa Tamam Bil Khair. 

Daurah tafsir kali pertama tertutup kepada golongan ustaz dan ustazah sahaja. Namun Daurah kedua pada tahun 2010 dibuka kepada umum termasuk yang tiada asas tafsir. Setelah dikaji, Maulana dapati untuk Daurah Tafsir tidak perlu asas tafsir. Kerana beliau sendiri yang pakar tafsir, namun apabila hadir Daurah Tafsir Bersanad di Pakistan, terasa bagai orang yang tiada asas tafsir.

Ini kerana Al Quran Mukjizat sepanjang zaman diturunkan untuk semua. Hatta mereka yang buta huruf. Ada peserta Daurah yang tidak tahu mengaji, namun mahir apabila ditanya kefahamannya walaupun sekadar menyebut nombor ayat dan surah. SubhanAllah, apa lagi alasan kita untuk tidak cuba mempelajarinya. 




Comments

Topik popular