Saturday, 13 May 2017

Hari Pertama Daurah Tafsir

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Syukur ke hadrat IIahi kerana diizinkan untuk hadir Daurah Tafsir dengan Maulana Hadi bermula semalam (12 Mei 2017). Paling menggembirakan dapat hadir dengan suami, walaupun hanya pada hari pertama. Kehadiran amat menggalakkan dari seluruh pelusuk negara. Daurah ini kali ke 9 dianjurkan dan satu-satunya di Malaysia. Semoga Allah terima usaha hambaNya yang lemah ini.

Kelas bermula jam 9.00 pagi. Selesai menghantar anak ke Taska Transit 24 jam Mami Armi di hadapan Hospital Besut, terus bergegas ke Pondok Darul Uloom. Pilih tempat duduk paling dekat dengan tandas. Sebab minum Herbalife ini memang banyak buang kumuhan. "Flushing". Maulana memulakan majlis dengan doa dan minta semua perbetulkan niat. Setiap amal bergantung kepada niat. Yang utama niatkan untuk mendapat redha Allah. Kedua berniat untuk faham dan amal dan yang paling penting niat untuk tabligh (sampaikan). In sha Allah. Medium penyampaian ada banyak bergantung kepada kemahiran masing-masing. Aku memilih untuk tabligh melalui penulisan, in sha Allah.

Belajar ilmu wahyu Allah (Ilmu Al Quran ) perlu dengan "tawwajuh". Memberi sepenuh tumpuan. Untuk ruang muslimat, kami hanya mendengar melalui "speaker" semata-mata, maka pendengaran harus tajam. Gangguan bunyi seperti tangisan dan jeritan kanak-kanak, agak mengganggu sesetengah jemaah. Urusetia beberapa kali memberi amaran agar kanak-kanak di kawal. Atas sebab jangkaan begini lah aku berusaha untuk mencari tempat meletakkan anakku sewaktu aku berdaurah. Ia memerlukan "pelaburan" yang banyak. Namun dibuat atas niat kemaslahatan semua jemaah. 

Pengajian secara bertalaaqi ini memungkinkan jemaah mendapat sanad jika kehadiran penuh 42 hari. Tiada syarat penyertaaan malah kehadiran diisi sendiri atas amanah. Aku memang tiada kelayakan bidang agama namun niat dalam hati nyata didengariNya.

Malamnya bermula tafsir Al Fatihah. Dalam Al Fatihah, Allah mengajar hambaNya berdoa. Al Fatihah adalah intipati Al Quran yang merupakan rukun dalam Mazhab Syafie. Dengan permulaan Bismillah, Allah menerangkan sifat pemurahNya yang menyediakan segala bekalan hidup untuk semua makhluknya tidak kira kafir atau muslim. Manakala sifat PengasihNya akan dizahirkan di akhirat kepada hambaNya yang bertaqwa. Setiap perbuatan yang dimulai dengan kalimah Bismillah, menyebabkan syaitan kecewa. Kita memohon pimpinan Allah dalam menuju matlamat akhir.