Tuesday, 9 May 2017

Rezeki Ujian Cap Jari StiFin


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Aku mengetahui berkaitan StiFin apabila terbaca "posting" di FB. Sangat menarik. Memang teruja untuk buat ujian Cap Jarinya. Biasanya buat ujian personaliti bertulis. Apabila telah sering buat, terasa ada ruang manipulasi. Alhamdullilah dalam permusafiran kali ini, diizinkanNya untuk buat ujian tersebut untuk keluarga kecil kami.

Lokasi perjumpaan di restoran "Jemari" di Bangi. Sesuai pula dengan tujuan kami. Keputusan kami agak lewat kerana isu teknikal. Namun ruang berkenaan digunakan untuk bincang potensi membawa StiFin ke Miri, in sha Allah. Sebaik ujian di terima, kedua-dua penguji berubah muka. Tidak mampu ku telah maksudnya. Rupanya kerana ketiga-tiga kami mempunyai 3 personaliti berbeza, namun persamaanya kami semua INTROVERT. Sedangkan ujian psikologi bertulis yang beberapa aku lalui EXTROVERT. Mmmm...patutlah.

Suamiku Intuiting Introvert, aku Sensing Introvert dan anakku Feeling Introvert. Pertemuaan yang disangkakan hanya sebentar nampaknya berlangsung hingga 2 jam. Disebabkan family kecil kami ada 3 daripada 5 personaliti. Maka penguji perlu terangkan 3 jenis karakter. Stok buku yang sepatutnya disertakan semasa ujian telah habis. Maka huraian lanjut akan dibuat setelah diterima buku.

Aku Kini Penulis Upahan a.k.a "Ghostwriter"

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Bersyukur atas peraturan Allah swt. Aku berjaya hadiri "Bengkel Penulis Upahan 2017" di Shah Alam. Maka 6 dan 7 Mei aku bertapa bersama Sifu Hebat, Puan Tengku Nurhusni Tengku Abdul Razak. Penulis Upahan berjaya yang sanggup berkongsi teknik beliau. Pelaburan ilmu yang berbaloi.

Kem ini bersifat "coaching" dan praktikal. Matlamatnya seusai kem, telah ada kertas cadangan lengkap buku untuk diterbitkan. Malahan sedaya mungkin siapkan buku tersebut. Bukan main-main. Kami kini diterima dalam tim beliau. Ia bukan paksaan namun pilihan masing-masing. Kertas cadangan ku di terima dengan komen, perlu tambah "wow factor". Dan ada beberapa kesilapan ejaan. Itu KESALAHAN BESAR dalam kertas cadangan. Jangan sakitkan mata penerbit dan editor yang cuba di "pitching". Alhamdullilah atas teguran membina Puan Sifu. Malahan ada seorang sahabat satu kem yang telah ditawarkan oleh seorang selebriti untuk menulis kisah penghijrahan beliau, Tahniah Puan Dzarinah, anda memang hebat. Belum habis kem, sudah ada "job" menanti. Masya Allah itulah hebatnya kuasa Allah.

Apabila ditanya apa itu "Penulis Upahan" semasa sesi taaruf. Jawapanku pertama kali dengar, yang biasa dengar "Pembunuh Upahan". Itulah hasil banyak sangat menonton CSI. Luas rupanya dunia Penulis Upahan. Syarat utama, penulis upahan adalah nama kita 'TIADA" di mana-mana ruangan dalam buku yang dihasilkan. Kita juga "TIDAK DIBENARKAN" tuntut bahawa buku tersebut kita yang tulis, ayat ringkas, kita hanya "TYPIST". Walau hakikatnya kita adalah penulis sebenar. Kerana ramai di luar sana dikurniakan ilmu hebat namun kekangan masa untuk menulis. Maka di sinilah penulis upahan memainkan peranannya.

Sifu memaklumkan bahawa kini beliau sedang proses menyiapkan buku tafsir Surah Lukman, Surah Maryam dan Surah Al Kahfi. Kami diberi pilihan memilih surah masing-masing. Surah yang dekat di jiwa. Aku memilih Al Mulk. Pada jam 3.00 petang hari kedua, kami diarahkan untuk emel kepada beliau setakat mana buku yang telah disiapkan. Minimum 2 muka surat. Hanya untuk melihat gaya bahasa. Aku tidak sabar menunggu komen beliau.

Rupanya aku sebelum ini sudah jadi penulis upahan. Apabila aku selesai menterjemahkan kertas kerja pelanggan pertamaku. Menerbitkan buku sendiri memang tidak pernah terfikir. Namun kini, in sha Allah ia bakal kurealisasikan. Sekurang-kurangnya dalam bentuk "e-book" sebagai langkah permulaan.

Ciri-ciri utama penulis ada 2:

1. kawan baiknya adalah BUKU;
2. MINIMAKAN TV kalau boleh ditiadakan kerana ia pencuri masa.

Mmm, nampaknya macam ada ciri-ciri di atas. Kini yang aku perlukan adalah TINDAKAN. Bak kata Sifu pastikan pelaburan ilmu anda mempunyai ROI (Return On Investment). 

Maka kini secara rasminya, "SAYALAH PENULIS UPAHAN ANDA!!!". Jadikan impian anda memiliki buku satu kenyataan. Mana tahu buku anda "The next popular book" dalam Pesta Buku 2018 selepas Fattah Amin. Cepat hubungi saya 017 370 6530 untuk bincang lanjut.

Ujian "Brain CT Scan dan EEG" Part 2

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Drama airmata di taska. "Scene" biasa. Perjalanan ke hospital diteruskan. Aku menaiki teksi kerana suamiku guna kereta untuk ke Bintulu. Pagi yang sama. Alhamdullilah beliau sudah tiba hampir sewaktu denganku di hospital. Walaupun hakikatnya beliau meredah gelita bermula jam 4.00 pagi. Ya Allah, rahmatilah suamiku dan jadikan setiap titik peluhnya pengangkat darjatnya di sisiMU.

Aku pesakit pertama daftar. Pintu bilik CT Scan belum dibuka. 5 minit kemudian, seorang wanita Melayu duduk di sebelahku. Beliau datang untuk CT Scan bahagian perut. Ada batu karang. Beliau persara Jab Akauntan Miri. Juga bersara pilihan sepertiku. Katanya ingatkan bersara nak rehat, rupanya diberi ujian badan olehNya. Selang 10 minit, seorang wanita Cina duduk disebelah kananku. Senyuman membuka bicara. Beliau datang untuk MRI. Katanya dirujuk dari hospital swasta sebab kos di sana mahal. Satu MRI minimum RM2500. Hospital Kerajaan hanya RM1, namun perlu bersabar. Katanya beliau menunggu 2 bulan untuk dapat "turn". Bersyukurlah kita semua. 

Tepat jam 8.00 pagi, pintu bilik ke ruang kaunter CT Scan dibuka. Namaku dipanggil. 

Pertanyaan pertama "Puan mengandung ke?"
 "Tidak" jawabku pantas.
 Dalam hati "Doakan saya ye". 
"Sekejap lagi kami akan cucuk jarum"

Seorang jururawat berbaju biru muda memanggil namaku. 

"Puan kerja sini dulu kan?"
Dalam hati "Kantoi...."
"Yup, tapi dah bersara"
Semasa tangannya pantas bekerja menyucuk jarum di tanganku. Mulutnya tidak putus-putus bercerita tentang niatnya untuk bersara awal juga. Akhirnya sesi 10 minit, aku berkongsi tips pastikan proses persaraan awal berjalan lancar. 

"Puan tunggu di luar sekejap yer. Nanti kami panggil masuk",



  5 minit kemudian. Masuk ke bilik CT Scan. 
"Maaf yer Puan sila buka tudung",kata Juru Xray lelaki itu
"Ya Allah, macam mana ni?. Gelisah dalam hatiku. Namun kuturuti jua dengan hati yang "bengkak".
Aku diminta baring dan diikat agar tidak bergerak. Kepala ku juga diikat. Untuk elak kepala bergerak, span di letak di kiri kanan. Selepas isu teknikal selesai. Ubat pun disuntik, juga oleh perawat lelaki. Sakit juga sewaktu ubat mengalir masuk.

Selesai dimasukkan ubat, aku ditolak ke dalam gelung. Mataku di suruh pejam. Bunyi seperti mesin basuh kedengaran, badanku terasa di pusing-pusing ke kiri dan kanan dengan gerakan perlahan. Selepas 15 minit, "Ok puan dah selesai. Keputusan nanti Puan collect selepas 2 minggu ye".


Lepas cabut jarum. Meriah sungguh darah yang keluar.


"Next" destinasi Unit Nefrologi untuk ujian EEG. Perut semakin berbunyi sebab masih berpuasa. Dalam perjalanan ke sana, terserempak lagi beberapa kenalan. "Puan sakit ke?". "Taklah, ujian biasa je" Terus berlalu segera sebelum perlu buat "story telling".

Masuk dalam hantar borang, "Alamak!!," Rupanya MA yang bertugas kenalanku juga. "Laa...patutlah kamek nangga namanya macam kamek kenal jak. Kamek sik percaya juak, sik akan la Puan Nor tok". Nya kan sihat jak". katanya memberi ulasan tanpa ditanya. Rupanya ramai yang telah berteka teki bila lihat namaku dalam senarai temujanji. Jawapan ringkas ku "Ujian Allah, redha je lah". Noktah.

Selepas menunggu hampir 1 jam kerana masih ada pesakit, aku dipanggil. Sekali lagi dialog yang sama. Dejavu sungguh. "Maaf yer Puan sila buka tudung". Terpaksa akur sekali lagi. Kali ini lebih hebat penangan hati "bengkak" kerana ada orang yang ku kenali.

Kemudian dalam tempoh 10 minit, MA tersebut melekatkan wayar-wayar di atas kepalaku. Alhamdullilah tidak perlu cukur rambut. Ada 23 point wayar yang dipasang untukku. Jumlah point bergantung pada kes. Kemudian aku diminta baring dengan tenang. Selepas 10 minit, " Puan diminta buka dan tutup mata berdasarkan kelipan lampu di atas. Bila lampu buka, tutup mata, bila lampu tutup, buka mata ye". Barulah aku tahu fungsi bintik-bintik kecil yang aku tenung dari tadi. Rupanya lampu. Aku ingatkan hiasan.  Prosedur ambil masa dalam 30 ke 45 minit bergantung pada kelajuan mesin.

Menurut MA tersebut, mesin ini sudah berusia 10 tahun. Dan hanya ada satu di Hospital Miri. Ini memang hakikat yang aku ketahui sejak masih bertugas lagi. Kekakangan peruntukan untuk peralatan. Selagi berfungsi walaupun telah dikategorikan sebagai BER (Beyond Economic Repair) masih tiada ganti.. 

Sepanjang tempoh bacaan gelombang otak di ambil. Aku tiada rasa apa-apa. Nak tidur pun boleh. Tapi sebab kami asyik bersembang, tidak sedar waktu berlalu. Selesai proses dan dicabut wayar. Memang kepala melekit kerana gel yang ditampal tadi. 

"Keputusan dalam tempoh sebulan ye puan". Bacaan perlu di hantar ke KL untuk tafsiran.  Maka kesimpulannya "appointment" ku dengan Doktor Pakar perlu ditukar kerana "result" belum siap.

Usai semua, aku berdoa semoga satu hari nanti akan lebih ramai petugas wanita yang pakar untuk kedua-dua bidang ini. Agar ia lebih patuh syariah. Demi menjaga aurat wanita Muslimah. Sebagaimana yang sering dicanang untuk Wad Bersalin. Ya Allah perkenankan lah doa kami. Sesungguhnya setiap yang berlaku pasti ada mutiara untuk dikutip. Hanya aku yang "buta hati".