Monday, 1 May 2017

Pelajar Tahfiz Sarawak Juara Matematik Dunia

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Di kala insiden yang menimpa adik Muhamad Thaqif, pelajar tahfiz yang meninggal dunia dikatakan sebagai didera oleh pembantu warden yang kini masih dalam tahanan reman, Allah mengurniakan berita gembira bagi para pengusaha tahfiz di mana 2 pelajarnya di Sarawak telah berjaya mengharumkan nama negara dengan menjuarai pertandingan Matematik peringkat dunia yang berlangsung di Manila.

Sebagaimana pusat-pusat tahfiz telah menerima tamparan hebat daripada kes-kes penderaan terpencil, sepatutnya kejayaan ini juga turut ditularkan agar menjadi satu bukti bahawa pusat tahfiz juga berjaya melahirkan insan cemerlang dunia akhirat. Hakikatnya, manusia lebih gemar menghebahkan perkara-perkara buruk berbanding membantu secara konstruktif pusat-pusat tahfiz yang kebanyakkannya diusahakan secara individu oleh insan-insan hebat disebaliknya tanpa sebarang bantuan Kerajaan dan seumpamanya, Namun janji Allah kepada mereka yang membantu agamaNya memang tidak pernah mengecewakan.

Tahniah kepada adik Jad Haris Sabaruddin, 12 tahun dari Maahad Tahfiz Tun Abdul Rahman Yaakub dan adik Najmi Asyraf Abdul Halim, 10 tahun Sekolah Kebangsaan Agama, Datuk Haji Abdul Kadir Hassan yang telah berjaya membuktikan bahawa pelajar sekolah tahfiz dan aliran agama mampu bersaing dengan penuntut aliran sekular.

Anak-anak yang menghafaz Al Quran sejak kecil akan memberi kesan besar dalam kehidupan mereka. SubhanAllah, kesannya Allah akan kurniakan kebijaksanaan ke dalam jiwa anak-anak yang telah sebati dengan Al Quran ini. Abdullah bin 'Abas meriwayatkan bahawa Rasullulah saw bersabda'

" Sesiapa yang membaca Al Quran sebelum baligh umurnya, maka akan dikurniakan hikmat kebijaksanaan di usia kecilnya"

Semoga kita semua tidak mensia-sianya "golden age" anak-anak kita iaitu sejak lahir sehingga berumur 6 tahun, untuk menghafaz sebanyak mungkin surah-surah dalam Al Quran kerana waktu ini adalah waktu di mana sel-sel otaknya amat pesat berkembang dan penyerapan semua ilmu dan pengalaman adalah seumpama span.

Alhamdullilah setakat ini, anakku yang berumur 3 tahun 6 bulan telah menghafaz ayat Kursi, 3 Qul, ayat 1-5 surah Al Mulk dan ayat 1-28 surah An Naba'. Ya Allah permudahkanlah urusan kami untuk memastikan amanah kami ini menghafaz seluruh 30 juzuk Al Quran sebelum dia mencapai umur 7 tahun. Fasihkan lisannya membaca ayat-ayatMu dan hadith berkat Nabi S.A.W. Jadikanlah Al Quran ini darah dagingnya Ya Allah. Sesungguhnya mengajar anak kecil menghafaz Al Quran tidaklah sesukar mana sekiranya tahu tekniknya namun yang lebih sukar adalah untuk aku mummynya yang bukan Hafizah untuk terus istiqamah menghafaz bersamanya. Maafkan mummy yer sayang di atas kelemahan mummy, mummy akan terus berusaha sebaik mungkin. Lahaulawala quwataillah billah hia'liula'zim.
Adik Jad Harris sedang beraksi

Durian Musang King

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Tiba-tiba hari ini anakku asyik menyebut hendak makan durian selepas kami makan "tester" kek lapis Sarawak dari Serian yang berperisa durian. Dialong biasanya jika mahukan sesuatu adalah ayat-ayat syahdu, "Dah lama kita tak makan durian, kan mummy?". "Dah lama kita tak minum air durian". Ayat itu buat mummy tercengang seketika, "Bila masa kita minum air durian?" "Mummy dah lupa ker? Yang kita minum kat rumah atuk macam Upin Ipin dalam Kampung Durian Runtuh tu...."

Rezeki anakku, kami berjaya berjumpa dengan penjaja menjual durian di tepi jalan berhampiran Pustaka Miri. Namun keterujaan mummy daddy yang hampir berjaya menunaikan permintaan anak tergendala sebentar setelah melihat harganya. Paling murah RM75 sebiji, durian musang king yang diimport dari Thailand. Terkulat-kulat si daddy, tidak sampai hati nak hampakan si anak namun ternyata harganya di luar kemampuan. Kami terus cuba tawar menawar namun hampa. Akhirnya kami cuba mengumpan si tauke untuk menjualkan sampelnya yang ada 4 ulas durian, awalnya beliau menolak. Tapi setelah merayu dan memaklumkan bahawa hanya ingin memenuhi keinginan si anak kecil dan anakku pula tidak habis-habis merengek "Nak durian, mummy, nak durian", si tauku menyerah kalah. Kami berjaya membeli 4 ulas durian musang king dengan harga RM20, alahai anak.

Begitulah juga pastinya ibubapa kita sebelum ini yang bergolok bergadai menunaikan setiap permintaan anak-anaknya. Sedangkan kita sebagai anak dulunya tetap merengek sehingga kemahuan dipenuhi. Ya Allah ampunilah dosa kedua ibubapa kami, Kasihanilah mereka seperti mana mereka mengasihi kami sejak kecil dan masukkanlah mereka dalam syurga FirdausMu tanpa hisab.

Setelah selesai menghabiskan durian, barulah aku tahu bahawa air durian yang dimaksudkan adalah air yang diminum dalam kulit durian sebagai petua menghilangkan "panas" makan durian. Itulah secebis memori indah anakku 3 tahun 6 bulan dengan durian dan air duriannya.

4 ulas musang king RM20

Menikmati "air durian"