Ujian "Brain CT Scan dan EEG" Part 1

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Yang berkobar-kobar hendak kemaskini blog semalam adalah untuk memasukkan entri ini namun disebabkan isu teknikal maka ia ditangguhkan ke hari ini. Semalam, aku telah menjalani ujian "Brain CT Scan dan EEG (Electroencephalography) di Hospital Miri.

Kenapa aku perlu menjalani ujian ini? Semuanya bermula pada tahun 2013 semasa aku sedang mengandungkan anak tunggalku (buat masa ini) di Miri. Memandangkan tarikh bersalinku secara "planned ceaserean" telah ditetapkan pada minggu ke 38 kerana anakku dianggap "precious baby" hasil "frozen embryo" untuk cubaan kedua IVF. Maka 2 minggu sebelum tarikh tersebut, kami telah menempah penerbangan pulang ke Ipoh. Penerbangan kami pada pukul 5.50 pagi iaitu penerbangan pertama yang kebiasaannya harganya jauh lebih murah (dasar perbelanjaan berhemah). 

Dipendekkan cerita, semasa aku sedang membuat persiapan terakhir pada jam 3.00 pagi hari tersebut, aku telah dikatakan telah merasuk dan bersifat agresif sehingga tenaga kelakian suamiku sendiri tidak mampu melawan kudrat seorang wanita yang sedang sarat mengandung. Disebabkan insiden tersebut, kami telah terlepas penerbangan. Aku yang masih bertindak agresif sehingga memecahkan beberapa barang rumah telah memaksa suamiku memanggil jiran sebelah rumah. Aku di bawa ke rumah seorang perawat tradisional namun disebabkan aku sedang hamil, beliau enggan meneruskan rawatan bagi mengelakkan komplikasi pada anak dalam kandungan. Ekoran aku yang masih meracau-racau dan bertindak agresif walaupun dipegang oleh 3 lelaki dan seorang perempuan, semua telah sepakat memanggil ambulans. Aku telah disuntik ubat penenang dan di bawa ke Jabatan Kecemasan. Sebaik aku sedar, aku dapati bahawa kaki dan tanganku telah diikat. Aku merasa terlalu dahaga namun suamiku memaklumkan bahawa aku tidak dibenarkan minum sedangkan belum setitik air pun ku teguk sejak jam 3 pagi dan kini telah tengahari. Aku kemudian dipindahkan ke wad untuk pemantauan. Di wad aku hanya kaku memandang dinding dengan mata yang tidak berkelip. 4 hari di wad dengan pelbagai ujian termasuk MRI dan mengambil air tulang belakang tidak termasuk berpain-pain darah diambil setiap hari untuk ujian. Badanku penuh dengan kesan jarum sehingga ke kaki. Namun aku masih kaku dan ujian juga menunjukkan aku sihat dan normal.

Aku dirujuk kepada Pakar Psikiatrik kerana dikatakan mempunyai gangguan jiwa. Rentetan daripada rawatan susulan di Jabatan Psikiatrik dan Kesihatan Mental ini yang memerlukan aku menjalani ujian "Brain CT Scan dan EEG" untuk melihat gelombang otakku. Cerita selanjutnya di entri berikutnya. Stay tune

Comments

Topik popular