Hari Ketujuh Daurah Tafsir

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Telah genap 7 hari Daurah Tafsir berlangsung di Pondok Darul Uloom, Jertih. Hujan lebat mengiringi kuliah Maulana untuk sesi petang dan malam. Semalam selesai bertalaaqi Surah Dukhan sebanyak 59 ayat, disusuli dengan surah Al Jathiyah hingga ayat terakhir 37 ayat dan sesi malam tadabbur Surah Al Baqarah mulai ayat 21 hingga 29.

Kehadiran jemaah agak berkurang dalam 2-3 hari ini mungkin disebabkan hari kerja dan namun demikian, Daurah ini dapat juga didengari di pautan https://t.me/DaurahTafsir2017 dengan memuat turun applikasi Telegram.

Dalil aqli iaitu bukti yang dapat kita lihat dengan mata fizikal seperti langit dan bumi. Langit yang diciptakan berlapis telah berdiri dengan kukuh sebagai bumbung. Bumi pula disediakan sebagai hamparan. Di antara kedua-duanya disediakan segala tanaman dan tumbuh-tumbuhan untuk digunakan oleh manusia. Tugas manusia adalah beribadat semata-mata kepadaNya. Allah yang Maha Esa yang tiada yang lain patut disembah.

Melihat segala ciptaan ini dengan mata hati pasti membuatkan kita terfikir bahawa ada Penciptanya. Musyrikin Mekah mengakui bahawa semua ini dicipta oleh Allah. Namun, disebabkan kedegilannya, mereka turut mengatakan bahawa Allah mempunyai wakil seperti wali, para anbiya', malaikat dan jin. Perantaraan ini disembah kerana dikatakan memiliki kelebihan yang dikurniakan Allah. Ia dosa syirik yang tidak diampunkan. Mohon kita dijauhkan dari memiliki sifat ini.

Balasan yang pasti untuk golongan syirik adalah neraka. Mereka pemegang geran neraka kerana mereka kekal di dalamnya. Allah menggambarkan keadaan neraka yang terdapat pokok zaqqum iaitu pokok api yang menjadi makanan penghuni neraka. Buah zaqqum yang ditelan akan membakar segala sendiri dan isi perut akan menggelegak. Minuman neraka pula adalah air nanah/busuk yang dipenuhi pelbagai kotoran tidak terbayang oleh akal. Di neraka tiada lagi mati, sedangkan ahli neraka merayu agar mereka di matikan kerana tidak tahan dengan seksaan.Ya Allah lindungilah kami dari api neraka Jahanam yang bahan bakarnya terdiri dari manusia dan batu.


Comments

Topik popular