Hari Keenam Daurah Tafsir

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Semalam telah selesai bertalaaqi tafsir surah Syura' dan Surah Zukhruf serta ayat 17 hingga 20 Surah Al Baqarah yang termasuk dalam Surah Haa Mim 7. Semakin banyak belajar berkenaan Qalam Allah makin terasa banyak kesilapan yang telah kulakukan tanpa disedari. Amalan yang dilakukan sekadar ikutan dan bukan mengikut syariat yang telah Allah gariskan dengan jelas dalam kitab wahyu iaitu Al Quran.

Agama itu disertakan dengan syariat dan dalil yang jelas. Tiada sebarang keraguan padanya. Namun sifat manusia yang ragu-ragu dengan kitab wahyu memberi peluang kepada musuh utama manusia iaitu syaitan untuk membisikkan kata-katanya. Dunia yang disediakan Allah dengan segala bekalan hidup ini tidak lain sebagai medan ujian. Keputusan ujian hanya 2, syurga atau neraka. Syurga akan diwariskan kepada hambaNya yang beriman dan bertaqwa. Mengapa Allah guna perkataan "wariskan" kerana syurga hanya untuk hambaNya yang berhak, Iaitu seorang pejuang agama Allah yang ikhlas. Pejuang dengan kata ikhtiar dan kesungguhan memahami, mengamalkan dan menyampaikan ayat-ayat Allah. Ya Allah pilihlah kami semua sebagai pewaris syurga FirdausMu.

Maulana berkata jangan diminta "Sabar" kerana untuk dikurniakan sifat sabar, Allah akan menghantar ujian yang besar kemungkinan tidak mampu menghadapinya kerana sabar itu susah. Sebaliknya mohonlah taufik hidayah dariNya agar istiqamah dalam jalan agamaNya yang lurus. 

Comments

Topik popular