Hari keempat Daurah Tafsir

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

15 Mei telah masuk hari keempat Daurah Tafsir. Alhamdullilah kini telah masuk surat selesai Surah kedua selepas Surah Al Fatihah iaitu Surah Ghafir/ Surah Mukmin surah ke 40. Surah ini merupakan permulaan Haa Mim 7 di mana intipati Al Quran terdapat dalamnya. Untuk mudah faham Al Quran, belajar tajuk-tajuk penting terlebih dahulu.

      Haa Mim 7 ini membicarakan tentang "Iyya ka nas tai'n, (Hanya kepadaMu kami bermohon). fasa kedua ayat ke 4 Surah Fatihah. Iaitu mengesakan Allah dalam berdoa. Berdoa ini hati kepada ibadat. Ia perkara tauhid. Musyrikin Mekah menolak ajaran Rasullulah saw kerana percaya bahawa ada wakil-wakil Allah yang perlu disembah seperti para malaikat, jin dan wali-wali. Ini adalah syirik iaitu dosa yang tidak diampun oleh Yang Maha Pengampun, nauzubillah hi minzallik.

Allah menjawab "Akan diberikan apa sahaja yang dipohon oleh hambaKu". Ia janji Allah. Sesungguhnya Allah tidak pernah memungkiri janjiNya. Allah menjawab doa dalam bentuk yang tidak tercapai akal manusia. 
       i. Allah memberi apa yang kita pinta;
     ii. Allah menggantikan yang lebih baik daripada yang dipinta kerana permohonan kita itu memberi mudarat kepada kita. Benda yang kita suka tidak semestinya baik pada kita; dan
     iii. Allah menangguhkan untuk memakbulkan doa hambaNya di akhirat kelak.

Saidina Umar ra berkata, "Aku tidak risau doaku tidak dimakbulkan, namun aku lebih khuatir aku tidak diberikan hidayah untuk berdoa". SesungguhNya hamba-hamba Allah yang tidak berdoa adalah sombong dan akan dihumban ke neraka jahanam dalam keadaan hina-dina.

Alhamdullilah, diberi inspirasi untuk terus berdoa agar artikel yang dihantar ke penerbit berkenaan pendidikan kanak-kanak diterima. Semoga ia dimakbulkan Allah dengan cara terbaik. The power of Dua'.




Comments

Topik popular