Hari Kedua Daurah Tafsir

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Alhamdullilah untuk hari kedua, Ujian hari kedua adalah jarak yang jauh untuk ke kelas kerana bermalam di Pengkalan Chepa untuk menghantar suami pulang ke Miri. Ujian kedua, kuliah dimulakan agak lewat iatu jam 10.00 pagi. Sepatutnya 9.30 pagi, Ini ekoran banyak sangat iklan "mengalih kereta". Disebelah petang, hujan lebat beserta kilat dan petir. Gangguan suara di bilik Muslimat, kuliah yang sebenarnya telah bermula jam 5.00 petang, hanya didengari audionya selepas 1/2 jam. Ini lah dinamakan rezeki, telah hadir namun 1/2 jam pertama tidak diizinkan mendengar jika memang bukan rezeki. Syukur ada rakaman dalam Group Telegram.

Maulana Hadi membincangkan tentang Risalah di bawah tajuk Tauhid. Sebelum memulakan pembelajaran tafsir, setiap pelajar mesti tahu hal ehwal Arab Jahiliah Mekah.  Semoga dengan mempelajari hal ehwal mereka maka kita dapat mengelakkan diri daripada termasuk dalam golongan mereka yang digelar Musyrikin Mekah.

Golongan Musyrikin Mekah ini adalah golongan beragama yang mengikut ajaran Nabi Ibrahim cuma mereka tidak dikurniakan kitab wahyu seperti Al Quran, Taurat, Injil dan Zabur. Hanya segelintir mereka yang mengamalkan kepercayaan "Tidak Bertuhan" atau kini digelar "Ateis". Musyrikin Mekah mengamalkan solat, puasa, zakat, haji, berkhitan dan munakahat (urusan nikah dan kahwin). Maknanya secara kasarnya, amalam mereka bersamaan dengan amalan Umat Islam.

Namun mengapa mereka menentang hebat Rasullulah saw sehingga sanggup ingin membunuh Baginda?

Ia adalah kerana kalimah "La Illa Hailla Allah", kalimah syahadah yang diajar oleh Nabi saw. Pada mereka, Tuhan ada lebih daripada satu iaitu termasuk golongan nabi, wali dan orang yang diberi keistimewaan atau qaramah yang dianggap sebagai wakil kepada Allah. Inilah isu tauhid yang menyebabkan mereka digelar Musyrikin golongan yang syirik. 

Merenung kembali pada diri kita, marilah kita sama-sama bermuhasabah. Mohon Allah jauhkan kita daripada tergolong dalam golongan syirik. Zaman kini, walaupun semakin ramai bijak pandai. Namun semakin ramai juga cenderung mengamalkan syirik. Nauzubillah himin zallik

Comments

Topik popular