Sunday, 2 April 2017

Hasil "Spring a.k.a Rejab Cleaning"

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Rumah yang telah 3 bulan ditinggalkan perlu dibersihkan luar dalam, rumput dan lalang tumbuh dengan jayanya tanpa sebarang baja. Hari Ahad ini kami membuat keputusan untuk mengemas tempat mainan anak kami yang telah berusia 3 tahun 5 bulan. "Indoor playground" yang telah dibeli 3 tahun lepas tidak lagi relevan. Dulu kami membelinya sebagai satu "kandang" untuk mengawalnya sewaktu aku sedang melakukan kerja rumah, maklumlah kami hanya tinggal berdua sahaja semasa daddynya offshore. Di dalam "kandang" itulah kami melakukan aktiviti bersama sehinggalah anakku telah pandai berjalan jatuh dan pandai membuka pintu "kandangnya" sendiri. Terlalu banyak kenangan, semoga catatan ini dapat membantu anakku mengenang memorinya kelak bersama "indoor playground"nya




Selesai "spring a.k.a Rejab Cleaning", kami berjaya mengumpulkan item-item yang diasingkan kepada 3 kategori, mainan untuk disimpan, mainan untuk disedekah dan mainan untuk dijual. Anakku memang membebel juga sepanjang tempoh kami memilih bersama-sama mainannya, namum setelah dimaklumkan bahawa kita perlu ruang untuk dia bermain dengan kawan-kawan sekolah yang akan datang ke rumah kelak, maka dia bersetuju. Kami juga memberitahu jika dia banyak sedekah mainan, in sha Allah nanti Allah ganti mainan lebih banyak di syurga. Bertambah bersemangat dia mendengarnya. Semoga tertanam dalam minda sedarnya kelebihan bersedekah dengan lafaz niat "Lillahi Taala".

Kami bersetuju memilih 4 item ini untuk dijual di dalam Miri Community. Alhamdullilah dalam tempoh satu jam selepas dimuatnaik di dalam FB Group Miri Community. 3 item telah berjaya dijual, hanya tinggal Baby Rocker jenama Baby Fisher yang masih belum ada pembeli namun telah ada beberapa orang yang bertanya. "Indoor playground" merupakan item paling hangat di tawar menawar. Semoga semua item ini memberi manfaat kepada para pembeli sebagaiman ia telah berjasa kepada kami sekeluarga. Diharap Baby Rocker juga ada pembelinya dalam masa terdekat,aamiin.





Item untuk disedekah juga akan dihantar di hantar kepada mereka yang bertuah, in sha Allah esok. Ia termasuk My First Lego, Vacuum Cleaner, buku-buku kanak-kanak, Islamic Lego, Bowling Set dan Puzzle. Semoga anak-anak yang menerima sumbangan ini kelak dapat merasai kegembiraan sebagaimana anakku. Serta semoga ilmu yang dipelajari oleh anakku melalui buku yang disedekah dapat dipelajari juga oleh anak-anak yang lain, in sha Allah. 

No comments:

Post a Comment