Pelayaran Islamik 4.0

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Syukur ke hadrat IIlahi dengan kurniaanya yang tidak pernah putus kepada kami sekeluarga. Pada bulan Mac 2015, kami telah berkesempatan mengikuti Pelayaran Islamik 4.0 dengan destinasi Pulau Pinang - Phuket - Krabi bersama para asatizah seperti Datuk Dr Prof Muhaya, Ustaz Haslin a.k.a Ustaz Bollywood, Ustaz Norhisham Tuan Padang dan Imam Muda Asraf. Niat asal ingin menaiki pelayaran Islamik bersama Datuk Ustaz Kazim Elias namun perancangan Allah lebih baik, berpeluang menimba ilmu dengan 4 orang asatizah hebat. Sesungguhnya perancangan Allah sentiasa yang terbaik.

Kami berpeluang menaiki pelayaran Islamik ini bersama-sama kedua-dua ibubapaku yang dikurnikan kesihatan untuk turut serta. Pelayaran ini sepatutnya menggunakan Kapal Virgo namun atas sebab yang tidak dielakkan telah ditukarkan ke Kapal Libra yang lebih kecil. Ini menyebabkan peserta mempunyai lebihan bayaran kerana saiz kapal yang lebih kecil termasuk kami. Lebihan bayaran tidak dipulangkan dalam bentuk tunai namun dalam bentuk token untuk dibelanjakan di atas kapal. Bagi kami pertukaran kapal ini tidak memberi kesan namun satu hikmah kerana kini kami mempunyai wang untuk berbelanja di atas kapal persiaran mewah ini. Ini merupakan pengalaman pertama kami menaiki kapal persiaran mewah dan mungkin juga yang terakhir. 

Jadual dalam pelayaran tidak terlalu padat namun penuh pengisian yang bermanfaat. Kebanyakan peserta adalah dalam lingkungan umur 30 tahun ke atas sehingga ke warga emas. Pakej yang diberikan turut termasuk sehelai sejadah tebal, 2 helai T-shirt untuk dipakai semasa lawatan luar bagi memudahkan pengecaman kerana jumlah peserta yang ramai. Di Phuket kami telah singgah ke sebuah masjid yang dibina sepenuhnya hasil sumbangan orang ramai dan disediakan makan tengahari secara gotong-royong. Ukhwah masyarakat Islam di sini amat rapat kerana jumlah mereka yang bersifat minoriti. 

Di Krabi, suasana yang amat panas menyebabkan ibuku tidak turut sama dalam lawatan luar. Suasana pantai di Krabi menyebabkan kehidupan malam di sana hidup dengan pelbagai macam hiburan yang biasa menghanyutkan nafsu jika tidak dibendung. Jadi kami membuat keputusan untuk pulang ke kapal lebih awal berbanding tinggal di pantai Krabi. Pilihan di tangan masing-masing.











Comments

Topik popular