Kembara Ilmu Mac 2017

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Hari ini (24 Mac 2017), maka selesailah trip Pantai Timur kami hasil tangkapan semasa MATTA Fair 2017. Kami bertolak meninggalkan Colmar Tropicale, Bukit Tinggi pada pukul 9 pagi selepas selesai menikmati sarapan pagi di Le Baron. Perjalanan menuju ke Kuala Lumpur sekali lagi diiringi oleh hujan renyai-renyai dan disusuli hujan lebat sebagaimana sewaktu kami memulakan perjalanan pada hari pertama trip ini. Semoga hujan yang turun membawa rahmat ke sekalian alam. Anakku telah dilatih untuk membaca doa " Allahuma Soiyibban Nafia'" setiap kali hujan turun.

Perjalanan kami diteruskan ke UTM Jalan Semarak memandangkan suami perlu membuat beberapa urusan berkenaan pengajian beliau. Setelah selesai lebih kurang jam 11.00 pagi kami menuju ke Herbalife Distribution Centre di Jalan Raja Chulan. Aku adalah pengedar bebas Herbalife dan pengguna tegar sejak April 2016. Kisahnya akan aku kongsikan dalam entri akan datang. Selesai mengambil pesanan di Herbalife, kami meneruskan perjalanan ke Prima, Seri Gombak kerana esok dan lusa kami akan menghadiri pengajian masing-masing. Suami akan ke UTM di Bangi manakala aku dan anakku akan menghadiri Kursus Teknik Perunding NADI Al-Baghdadi di Prima Seri Gombak. Semoga Allah memberkati permusafiran kami untuk menuntut ilmuNya dan yang paling penting mengamalkan segala yang dipelajari dengan izinNya. Kami tinggal di SOHO Hotel yang sebaris dengan Ibu Pejabat Al Baghdadi. Aku membuat keputusan menyertai kursus ini setelah melihat keberkesanan teknik tersebut ke atas anakku walaupun dalam tempoh yang singkat. Semoga Allah izinkan aku mengajar anakku serta rakan-rakannya di Miri memandangkan masih tiada cawangan Al Baghdadi Playtime Centre di Miri. Aku dimaklumkan bahawa sesi kursus kali ini akan dikendalikan oleh pengasas teknik ini sendiri iaitu Ustaz Jalaludin.

Aku sering mendengar bahawa untuk mencari akhirat perlu dengan ilmu begitu juga dengan dunia, alhamdullilah Allah telah memudahkan setiap perjalanan kami dalam menuntut ilmu. Ya Allah sekiranya ajal kami diambil ketika dalam perjalanan menuntut ilmu maka jadikanlah pengakhirannya sebagai mati syahid. Ya Allah terlalu banyak nikmat yang Engkau kurniakan kepada pendosa ini yang acapkali merungut dan mengeluh. Perjuangan melawan nafsu liar dalam diri merupakan jihad yang paling sukar bagiku. Aku sering tergelincir dalam perjalanan ini terutamanya semasa mengamalkan ilmu yang Kau izinkan aku mempelajarinya. Aku berniat untuk mengamal dan menyampaikan ilmuMu  Ya Allah namun keyakinan diriku sering tergugat. Ya Allah izinkan aku, bantulah aku, pimpinlah aku Ya Allah. Jika aku berniat menjadikan anakku seorang hafiz maka aku juga perlu menjadi hafizah kerana aku adalah madrasahnya. Sesungguhnya aku perlu berubah dan berhijrah semata-mata keranaNya, hati yang keras ini kumohon agar Engkau lembutkan sebagaimana Kau lakukan pada Saidina Umar Al-Khattab, pilihlah kami Ya Allah.