Monday, 20 March 2017

Hutang

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan Salam sejahtera,


Sememangya hutang di masa kini sukar untuk dipisahkan namun hutang juga ada 2 jenis iaitu hutang yang baik seperti hutang rumah manakala hutang kad kredit adalah hutang yang seboleh mungkin cuba dielakkan. Mempunyai kad kredit kadang-kala menjadi satu keperluan terutamanya untuk kami yang sering kali membeli tiket penerbangan melalui atas talian yang lebih mudah menggunakan kredit kad berbanding perbankan internet. Hutang wajib dicatatkan walaupun hutang sesama suami isteri, ibubapa dan adik beradik yang sering dipandang sebelah mata dengan alasan bersaudara. 

Rasullulah saw pernah pada satu ketika tidak jadi mengimamkan solat jenazah salah seorang pengikutnya setelah mendapati bahawa si polan mempunyai hutang. Sebegitu sekali amaran kepada seseorang yang masih berhutang. Tambahan bagi yang berhutang tanpa niat untuk membayar. Kewajiban menunaikan hutng melebihi tuntutan menunaikan umrah dan haji kerana roh orang yang berhutang tidak akan diterima. Hutang WAJIB dibayar walaupun tidak dituntut oleh pemiutang. 

Selain itu, kita juga WAJIB menunaikan segala hutang ibadah seperti solat yang sebelum ini culas serta puasa yangyuk semenjak akil baligh. Ya Allah janganlah kau tarik nyawaku sebelum aku selesai melunaskan segala hutangku Ya Allah. Bantulah aku Ya Allah kerana orang yang bebas dari hutang adalah orang yang benar-benar kaya dan bebas jiwanya.

No comments:

Post a Comment