Thursday, 30 March 2017

Hebatnya cinta Allah

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

Tiada cinta sehebat cinta Allah walaupun pelbagai cerita-ceita cinta hebat yang sering kita dengar seperti cinta hebat Shah Jehan mahupun Mohabattein. Nikmat Allah terlalu banyak sepertimana dinyatakan dalam Surah Ar Rahman. Cinta manusia tidak kekal, tidak tulen dan bersifat "plastik". Allah mempunyai 100 rahmat dan Allah cuma turunkan 1 rahmat dan menyimpan 99 lagi rahmat untuk orang-orang yang beriman. Bagi yang sedang menerima ujian, ramai termasuk aku yang tidak dapat baca hikmahNya dan asyik mengeluh sedangkan kita lupa bahawa ujian Allah jua adalah satu nikmat.

Nikmat musibah adalah untuk menambahkan kesabaran dan meningkatkan daya ketahanan diri. Jangan mengeluh kerana ia mungkin menyebabkan kita tidak redha dengan Allah. Disebalik setiap musibah adalah supaya kita lebih dekat dengan Allah. Satu langkah kita mendekatiNya, 1000 langkah Allah mendekati kita. Setinggi mana cinta kita tidak mampu menyaingi cinta Allah. 

Hadith Nabi Saw : Akan tiba zaman di mana manusia lebih suka 5 benda dari benda lain iaitu:-

  • menyayangi makhluk melebihi menyayangi Allah;
  • menyayangi harta/makhluk melebihi perhitungan/hisab Allah;
  • mencintai dosa melebihi taubat;
  • mencintai dunia melebihi akhirat; dan
  • menyukai rumah yang besar hingga lupa rumah terakhir/kecil (kubur)
Semoga Allah pelihara kita semua daripada perkara di atas. Lazimkan ucapan Alhamdullilah di mulut dan serapkan ke hati agar cinta Allah kekal pada kita semua. Jangan sampai kita semua hilang cinta Allah, nauzubillahimin zalik.


No comments:

Post a Comment