Entri Blog Tertunggak

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera,

Aku bermula sebagai blogger secara berguru bermula 12 Mac 2017 yang lepas melalui kelas secara offline dan online serentak dengan Sifu-sifu hebat Puan Zaila Mohamed dan Puan Masayu Ahmad. Tugasan kelas offline telah diselesaikan termasuk ulasan kelas namun aku masih mempunyai 10 entri tertunggak bagi kelas online yang bakal berakhir tempohnya pada 31 Mac 2017 ini memandangkan aku diwajibkan menyiapkan 44 entri dalam tempoh 20 hari. Kaedah ini adalah untuk membiasakan penulis blog seperti aku untuk sentiasa mengemaskini blog bagi mengelakkan blog bersawang.

Sememangnya niat asalku untuk berblogging untuk menambah pendapatan secara online namun aku membuat keputusan untuk berkongsi pengalaman dan pengetahuan yang tidak seberapa sebagai ladang pahala kerana ilmu yang bermanfaat adalah ilmu yang diamalkan dan ilmu yang disampaikan. Sememangnya dunia blogging ini masih baru padaku namun untuk memupuk minat memerlukan komitmen yang tinggi. Aku mengaku bahawa aku memang agak terkebelakang berbanding rakan-rakan lain namun aku sering mengatakan bahawa aku bukan bersaing dengan orang lain namun dengan diriku sendiri kerana musuh sebenar adalah diri kita sendiri. 

Memberi berbagai alasan untuk tidak menyiapkan entri memang amat mudah termasuklah kerana sibuk kononnya sedangkan sifu ku dengan anak 6 juga mampu mengemaskini bukan 1 blog tetapi 8 blog. Sungguh aku kagum dengan komitmen ibu-ibu dalam kumpulan ABDR, anda memang wanita-wanita hebat. Tangan yang menghayun buaian memang mampu menggoncang dunia. Berilah aku sedikit kemampuan mereka Ya Allah, terlalu banyak vitamin M dalam diriku yang wajib dibunuh serta-merta. Setakat ini sememangnya aku masih menyusur dan diharap aku segera merangkak dan seterusnya berjalan sebelum berlari seiring dengan blogger-blogger otai yang telah lama mewarnai dunia blogging.

Mungkin pengalaman dan pengetahuan yang aku kongsikan tidak mampu merubah kehidupan sesiapa namun diharap dapat membantu walau sekelumit dari segi pengalaman sebagai isteri pelaut, seorang hamba yang pernah diuji untuk mendapat gelaran sebagai mummy serta seorang yang diberi rezeki untuk bermusafir dan menuntut ilmu Allah yang terlalu banyak. It's better late than never. Bak kata Sifuku Puan Zaila a.k.a Mekla, blogging ini bukan untuk mendapat pulangan segera namun dengan izin Allah ia pasti menjadi salah satu platform menambah pendapatan dalam jangka masa panjang, in sha Allah kerana pengikut blog kita bakal menjadi pelanggan jangka panjang a.k.a potential and long term customer.

Comments

Topik popular