Doa memasuki bulan Rejab 1438H

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera,

In sha Allah esok (29 hb Mac), kita akan memasuki salah satu bulan haram dalam Islam iaitu bulan Rejab yang secara kiraan Islamnya telah bermula selepas solat asar hari ini. Hadith Nabi saw telah menyatakan bahawa Nabi saw telah membacakan doa berikut:



Beberapa peristiwa penting yang berlaku dalam bulan Rejab termasuk Israk dan Mikraj yang terjadi pada 27 Rejab dimana semasa peristiwa tersebutlah solat 5 waktu difardukan. Selain itu, Perang Tabuk juga terjadi dalam Bulan Rejab. Umat Islam juga digalakkan berpuasa dalam bulan Rejab.

Memasukki bulan Rejab juga bermakna berbaki 59 hari untuk kita bertemu dengan tetamu yang dinanti-nantikan iaitu bulan Ramadan Al Mubarak. Semoga kita ditemukan sekali lagi dengan bulan yang penuh baraqah ini. Beberapa tahun kebelakangan ini, kuperhatikan bahawa terdapat beberapa saudara serta kenalan yang telah dijemput IIlahi beberapa hari sebelum Ramadan, Ya Allah, temukanlah aku dengan Ramadan kali ini Ya Allah dan janganlah engkau jadikan ia Ramadanku yang terakhir,

Puasa gantiku telah kuselesaikan sebaik sahaja selepas Syawal tahun lepas kerana menjadi kebiasaanku untuk berbuat demikian bagi mengelakkan aku terlupa. Namun aku tetap akan cuba untuk berpuasa beberapa hari dalam bulan Rejab dan Syaaban bagi menampung sebarang kekurangan. Semoga semua amalan kita diterima Allah.

Comments

Topik popular